Jasna i ciemna strona sieci
TIK w pracy, edukacji i rozwoju osobistym
TIK, czyli technologie informacyjno-komunkacyjne to coś, co może ułatwić nam życie – i prywatne, i służbowe. Zaoszczędzić czas. Ułatwić i przyspieszyć pracę. Uatrakcyjnić przekaz. Zwiększyć zasięgi i zyski. Żeby tak się stało, trzeba jednak się z nimi zaprzyjaźnić – znaleźć odpowiednie aplikacje i opanować te funkcje, które mogą nam się przydać. W organizacji, biurze, nauce.
Jak zaprzyjaźnić się z nowymi technologiami, gdy nie mam do nich smykałki? Od czego zacząć? Które wybrać? Co mogę na tym zyskać ja? Moja firma? Moi uczniowie i uczennice?
Wizerunek w sieci
Wizerunek oznacza sposób, w jaki widzą mnie inni. Od tego internetowego zależy bardzo wiele. To najprawdopodobniej tu sprawdzi mnie mój przyszły pracodawca. Od tego, co znajdzie zależy, czy zatrudni mnie, czy nie. To tu mogę budować lub rujnować wizerunek swój i swojej firmy. To tu zyskuję lub tracę w oczach uczniów, uczennic czy współpracowników. Chcę czy nie chcę – bo nieobecność w sieci też jest sygnałem.
Jak budować swój wizerunek w sieci? Co się na niego składa i od czego on zależy? Czy ten, który zbudowałem jest spójny i zgodny z tym, jak chcę być postrzegany? Co do tego mają dane o mnie w sieci?
Praca i edukacja online
W czasach pandemii praca zdalna stała się podstawowym sposobem komunikacji zespołów, prowadzenia lekcji, spotkań, warsztatów i konferencji. Mam doświadczenie pracy online na najpopularniejszych w Polsce przeznaczonych do tego platformach.
Jakie narzędzie wybrać? Czym różni się praca online od pracy tradycyjnej? Jak zadbać w niej o komunikację i relację?
Higiena cyfrowa i dobrostan psychiczny
Z jednej strony bez sieci trudno żyć, z drugiej – trudno żyć cały czas w sieci. A to coraz częstszy problem, nie tylko młodych użytkowników i użytkowniczek. Nie potrafimy przestać, co chwila zerkamy na telefon a gdy tego nie robimy, boimy się, że coś nas ominie. Wielu z nas ma dość – wyłącza powiadomienia, nie instaluje nowych apek. Ale to niełatwe.
Jak zadbać o swoją higienę cyfrową i dlaczego to ważne? Co to jest FOMO (fear of missing out, strach przed tym, że coś nas ominie), jak go rozpoznać i sobie z nim radzić? Jak ustalać wspólne zasady komunikacji w grupach i kanałach społecznościowych? Jak zadbać o swój dobrostan psychiczny?
Cyberprzemoc
Cyberprzemoc to ogólne określenie na różne przejawy przemocy dokonywanej z udziałem nowych technologii. Przybiera różne formy – jak hejt, mowa nienawiści, wykluczenie z grona rówieśników, szantaż – i odbywa się za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji – jak portale społecznościowe, fora gier online, czaty, smsy. Doświadczają jej dorośli, ale przede wszystkim dzieci i młodzież. Ktoś też bywa jej sprawcą.
Co robić, gdy jestem świadkiem cyberprzemocy? Co robić, gdy jej doświadczam? Czy i jak mogę przygotować moje dziecko czy nastolatka na cyberprzemoc? Jak mu pomóc, gdy już zaistniała? Co mogę ja, wychowawca/wychowawczyni? Czy jako dyrektor mam jakieś obowiązki? Czy jako zwierzchnik i szef zespołu mogę coś zrobić?
Seksting
Seksting to wysyłanie sobie za pomocą komunikacji na odległość (maile, czaty, smsy, komunikatory) wiadomości o podtekście seksualnym. Najbardziej znaną i ryzykowną formą sekstingu jest wysyłanie sobie nagich i półnagich zdjęć i filmów. Motywacje stojące za proszeniem innych o takie materiały i wysyłaniem ich drugiej osobie są różne. Zachowania te podejmują także dzieci i młodzież.
Czym jest seksting? Dlaczego wysyłanie intymnych zdjęć przez Internet jest ryzykowne? Jakie mogą być tego konsekwencje? Jak powiedzieć nie, gdy ktoś prosi o takie zdjęcia a ja nie mam ochoty mu ich wysyłać? Co robić, gdy moje zdjęcia wyciekły już do sieci?
Grooming
„Nie rozmawiaj z obcymi” – to zdanie, które jak mantrę powtarzają dzieciom rodzice, opiekunowie, nauczyciele i nauczycielki. Gdy pytam podczas zajęć, wszystkie dzieci ją znają. Ale gdy pytam, kto gra w gry online i rozmawia z innymi graczami na czacie, wiele rąk pozostaje w górze. Bo Internet rządzi się swoimi prawami i zasady, które były skuteczne kiedyś, już nie są. A krzywda, którą w sieci wyrządzić może obcy, jest jak najbardziej realna.
Co robić, gdy mnie, dziecko, zaczepia mnie w sieci obca osoba? Jak wytłumaczyć dziecku, jak ma się w takiej sytuacji zachować? Jak wprowadzać dziecko w świat sieci, by było tam bezpieczniejsze?
Hejt i mowa nienawiści
Hejt i mowa nienawiści to określenia dotyczące obrażania i poniżania osoby lub grup osób. Potocznie często stosowane są zamiennie, jednak ich prawne rozumienie jest różne. Oznacza to, że inne będziemy mieć możliwości obrony, gdy ktoś nas hejtuje, inne, gdy stykamy się z mową nienawiści. Inne też są w obu przypadkach obowiązki dyrektora szkoły.
Czym jest hejt, a czym mowa nienawiści? Jakie zachowania się za nimi kryją? Czym się różnią i co to oznacza? Jak je rozpoznać? Jak im zapobiegać i jak na nie reagować? Jak bronić się w roli ofiary czy świadka? Czy firma też może być ofiarą hejtu lub mowy nienawiści?
Dezinformacja i fake news
Wyszukiwanie informacji oraz odróżnianie informacji prawdziwej od nieprawdziwej to dziś jedne z najważniejszych, najbardziej potrzebnych umiejętności. W szumie informacyjnym, w którym żyjemy nie mamy na to zbyt wiele czasu. A ponieważ twórcą informacji może być dziś każdy, coraz łatwiej dać się nabrać. Jedni wprowadzają nas w błąd przez pomyłkę, inny – bo na tym zyskują. Raz nie ponosimy za to żadnych konsekwencji, innym razem wystawiamy się na pośmiewisko lub dostajemy złą ocenę w szkole, w jeszcze innym – tracimy cenne służbowe dane czy ciężko zarobione pieniądze.
Czym jest dezinformacja? Jak odróżnić informację prawdziwą od fałszywej? Autentyczne zdjęcie i film od takich, które mają wprowadzić nas w błąd, bo ktoś liczy, że na tym zyska? Czy nowe technologie mogą nam w tym pomóc? Którym źródłom ufać i jak je wyszukiwać? Czym jest fake news i deepfake? Jak bronić przed nimi siebie i swoją firmę?
Moje dane w sieci
Życie prywatne i zawodowe bez Internetu i nowych technologii jest dziś niemożliwe. Żyjemy jednak w czasach, w których Internet wie o nas często więcej i zna nas lepiej niż bliskie nam osoby. Aplikacje i strony, z których korzystamy, dostawcy usług, które kupujemy nie tylko zbierają o nas dane, ale tworzą nasze profile. Straciliśmy pełną kontrole nad tym, co wie o nas sieć. Nadal jednak możemy mieć w tym aspekcie wiele do powiedzenia. Wszystko zależy od naszej wiedzy, umiejętności i uważności.
Co wie o mnie sieć? Jak to sprawdzić? Jak zmienić ustawienia mediów społecznościowych tak, by mieć kontrolę nad tym, kto widzi moje wpisy? Czy moje dane padły kiedyś ofiarą hakerów? Jak uniknąć tego w przyszłości? Jak przygotować mój zespół do tego, by nasze dane i dane, na których pracujemy były bezpieczniejsze w sieci?
Niebezpieczne treści
Patostreamerzy – czyli ci, którzy na oczach internautów biją, przeklinają, załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne. Sceny przemocy wobec ludzi i zwierząt. Pornografia. To tylko niektóre przykłady treści, które spotkać mogą w Internecie nawet najmłodsi jego użytkownicy i użytkowniczki. Większość z tych, którym to się zdarzyło trafiła na nie przez przypadek. Coś kliknęli i wyskoczyło. Inni – z ciekawości, zachęceni przez kolegów i koleżanki.
Na jakie treści można natknąć się w sieci? Dlaczego niektóre z nich, na przykład pornografia, dozwolone są od osiemnastu lat? Dlaczego są niebezpieczne? Jak rozmawiać z dzieckiem czy uczniem, by takich treści nie oglądało? Co zrobić, gdy już się na nie natknęło?
Tworzenie procedur reagowania na zagrożenia online
Cyberprzemoc we wszystkich jej formach, w tym hejt i mowa nienawiści. Fake news i dezinformacja. Wycieki danych. Seksting. Niebezpieczne treści. Każda firma, zespół, instytucja, szczególnie szkoły, narażone są na zagrożenia w sieci. Formą przygotowania się na ich wystąpienie jest przemyślenie i wypracowanie procedur na te sytuacje, które mogą mieć miejsce. Nie procedur do szuflady, istniejących tylko na papierze, przygotowanych przez jedną osobę. Ale wypracowanych przez zespół ludzi, w poczuciu, że mają one pomóc, by nikt, szczególnie dzieci i młodzież, nie został sam z problemem.
Jak dowiedzieć się, co nam zagraża? Jak zabrać się za pracę nad procedurami? Kto powinien je wypracowywać? Jak je przygotować i wdrażać, by w sytuacjach trudnych rzeczywiście zadziałały i pomogły?
Zapoznaj się z ofertą
Icon One
Sed ut perspiciatis unde omnis natus error sit voluptatem accusantium doloremque.
Icon two
Sed ut perspiciatis unde omnis natus error sit voluptatem accusantium doloremque.
Icon three
Sed ut perspiciatis unde omnis natus error sit voluptatem accusantium doloremque.
This is just a placeholder to help you visualize how the content is displayed in the tabs. Feel free to edit this with your actual content.
This is just a placeholder to help you visualize how the content is displayed in the tabs. Feel free to edit this with your actual content.