Materiały

W tym miejscu znajdziesz wybrane scenariusze zajęć, publikacje, podcasty, badania, video i webinary tworzone i współtworzone przeze mnie  i udostępnione przez zleceniodawców w powszechnym dostępie. Stanowią próbkę tego, co robię, dają pewien wgląd w moją pracę i pokazują nieco, jak pracuję. Choć procesowe podejście, dzielenie się z grupą odpowiedzialnością za proces edukacji, widać w pełni dopiero na sali warsztatowej!

O tych i innych wartych polecenia materiałach piszę szerzej w swoim blogu.

Podcasty o krytycznym myśleniu

Wspólnie z Piotrem Henzlerem przygotowałem jedenaście podcastów o krytycznym myśleniu. Dowiesz się z nich m.in., czym jest krytyczne myślenie i dlaczego jest kompetencją przyszłości, ja rozwijać je u siebie i dzieci oraz jak krytyczne myślenie może pomóc nam uodpornić się na fake newsy i dezinformację. Cykl powstał w ramach Akademii Krytycznego Myślenia na zlecenie Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości

Model budowania dialogu krok po kroku

Współczesny świat pozbawia nas okazji do rozmawiania z osobami myślącymi inaczej od nas, zamyka nas w bańce informacyjnej. Utrudnia to budowanie więzi, konfrontowanie opinii, osłabia społeczeństwo obywatelskie. Model jest praktycznym przewodnikiem podpowiadającym, jak stwarzać sobie i innym okazję do dobrej rozmowy. Takiej, w której najważniejsza jest nasza ciekawość drugiego człowieka, poznanie go, nie przekonanie czy załatwienie jakiejś sprawy. Model powstał w ramach projektu „Jak rozmawiać?” realizowanym przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. w którym pełnię funkcję głównego metodologa. Więcej o projekcie przeczytasz tutaj.

Podręcznik „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów sieci. Internet a prawo autorskie”

W jednym miejscu, przystępnie, praktycznie, na ważne tematy. Tym kierowaliśmy się z Marcinem Grudniem podczas pracy nad podręcznikiem wydanym z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. Znajdziesz w nim informacje o tym, co wiemy o zachowaniach dzieci i młodzieży w sieci, propozycje scenariuszy zajęć oparte o nauczanie przez doświadczanie, kompedium wiedzy o prawie autorskim i wolnych licencjach, najważniejsze informacje o tych zagrożenia w sieci, z którymi najcześciej przychodzi mierzyć się szkole: hejcie, mowie nienawiści, sekstingu, dezinformacji.

Podręcznik „Jak ciekawie uczyć o Konstytucji i prawie?”

W współtworzonej przeze mnie i redagowanej z Marią Ejchart-Dubois publikacji wydanej przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy znajdziesz kilkanaście szczegółowo opisanych scenariuszy zajęć o prawie, Konstytucji i prawach człowieka. Czym różni się hejt od mowy nienawiści i dlaczego ta różnica jest ważna? Czym jest niezależność sądów? Jak zabezpieczyć demokratyczność wyborów? Między innymi o tych kwestiach możecie porozmawiać ze swoimi uczniami i uczennicami z pomocą przygotowanych scenariuszy.

Niezbędnik redaktora i dziennikarza prasy więziennej

To publikacja redagowana przeze mnie i Halinę Bortnowską-Dąbrowską w ramach działań Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy „Polis” i Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Stanowi ona przewodnik dla osób chcących uczyć edukacji medialnej i cyfrowej poprzez angażowanie osób w tworzenie mediów. Pisana z myślą o gazetach wydawanych przez więźniów i więźniarki, zawiera wiele praktycznych wskazówek i porad.

Badanie „Skąd Polacy i Polki czerpią informacje do podejmowania decyzji w sprawach lokalnych”

Zrealizowane w ramach Grupy Do Spraw Wyzwań Cyfrowych zrealizowane w grudniu 2020 roku na panelu internetowym metodą CAWI (ankiety internetowe wypełniane samodzielnie przez respondentów i respondentki) pokazuje trendy w obszarze postrzegania spraw lokalnych i może być wskazówką, jak promować lokalne działania i jak radzić sobie z fake newsem i dezinformacją.

TEDx Warsaw: Jak nie bać się byłych więźniów (i więźniarek)?

Zapis mojego wystąpienia na jednej z większych w Polsce konferencji o ideach wartych szerzenia. Opowiadam w nim o moich doświadczeniach pracy z więźniarkami i więźniami starając się pokazać, że praca z nimi to jedyna droga do tego, żeby się ich nie bać. I o tym, że oni też boją się wolności.

Cykl webinariów i podcastów o bezpieczeństwie w sieci dla nauczycieli i nauczycielek, rodziców oraz uczniów i uczennic.

Razem z Zuzanną Piechowicz, trenerką i dziennikarką, na zlecenie Early Stage przygotowałem cykl webinarów i podcastów przygotowujących na trudne sytuacje w Internecie – podpowiadających, jak ich uniknąć i co robić, gdy mają miejsce

Scroll to Top