Materiały

Fot. Wystąpienie na TEDx Warsaw 2016

W tym miejscu znajdziesz wybrane scenariusze zajęć, publikacje, podcasty, badania, video i webinary tworzone i współtworzone przeze mnie  i udostępnione przez zleceniodawców w powszechnym dostępie. Stanowią próbkę tego, co robię, dają pewien wgląd w moją pracę i pokazują nieco, jak pracuję. Choć procesowe podejście, dzielenie się z grupą odpowiedzialnością za proces edukacji, widać w pełni dopiero na sali warsztatowej!

O tych i innych wartych polecenia materiałach piszę szerzej w swoim blogu.

Podcasty o krytycznym myśleniu. Wspólnie z Piotrem Henzlerem przygotowałem jedenaście podcastów o krytycznym myśleniu. Dowiesz się z nich m.in., czym jest krytyczne myślenie i dlaczego jest kompetencją przyszłości, ja rozwijać je u siebie i dzieci oraz jak krytyczne myślenie może pomóc nam uodpornić się na fake newsy i dezinformację. Cykl powstał w ramach Akademii Krytycznego Myślenia na zlecenie Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości i dostępny jest na na Spotify

„Model budowania dialogu krok po kroku”. Współczesny świat pozbawia nas okazji do rozmawiania z osobami myślącymi inaczej od nas, zamyka nas w bańce informacyjnej. Utrudnia to budowanie więzi, konfrontowanie opinii, osłabia społeczeństwo obywatelskie. Model jest praktycznym przewodnikiem podpowiadającym, jak stwarzać sobie i innym okazję do dobrej rozmowy. Takiej, w której najważniejsza jest nasza ciekawość drugiego człowieka, poznanie go, nie przekonanie czy załatwienie jakiejś sprawy. Model powstał w ramach projektu „Jak rozmawiać?” realizowanym przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. w którym pełnię funkcję głównego metodologa. Więcej o projekcie przeczytasz tutaj.

 

Podręcznik „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów sieci. Internet a prawo autorskie”.  W jednym miejscu, przystępnie, praktycznie, na ważne tematy. Tym kierowaliśmy się z Marcinem Grudniem podczas pracy nad podręcznikiem wydanym z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. Znajdziesz w nim informacje o tym, co wiemy o zachowaniach dzieci i młodzieży w sieci, propozycje scenariuszy zajęć oparte o nauczanie przez doświadczanie, kompedium wiedzy o prawie autorskim i wolnych licencjach, najważniejsze informacje o tych zagrożenia w sieci, z którymi najcześciej przychodzi mierzyć się szkole: hejcie, mowie nienawiści, sekstingu, dezinformacji.

Podręcznik „Jak ciekawie uczyć o Konstytucji i prawie?”. W współtworzonej przeze mnie i redagowanej z Marią Ejchart-Dubois publikacji wydanej przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy znajdziesz kilkanaście szczegółowo opisanych scenariuszy zajęć o prawie, Konstytucji i prawach człowieka. Czym różni się hejt od mowy nienawiści i dlaczego ta różnica jest ważna? Czym jest niezależność sądów? Jak zabezpieczyć demokratyczność wyborów? Między innymi o tych kwestiach możecie porozmawiać ze swoimi uczniami i uczennicami z pomocą przygotowanych scenariuszy.

Niezbędnik redaktora i dziennikarza prasy więziennej. To publikacja redagowana przeze mnie i Halinę Bortnowską-Dąbrowską w ramach działań Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy „Polis” i Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Stanowi ona przewodnik dla osób chcących uczyć edukacji medialnej i cyfrowej poprzez angażowanie osób w tworzenie mediów. Pisana z myślą o gazetach wydawanych przez więźniów i więźniarki, zawiera wiele praktycznych wskazówek i porad.

Cykl webinariów i podcastów o bezpieczeństwie w sieci dla nauczycieli i nauczycielek, rodziców oraz uczniów i uczennic. Razem z Zuzanną Piechowicz, trenerką i dziennikarką, na zlecenie Early Stage przygotowałem cykl webinarów i podcastów przygotowujących na trudne sytuacje w Internecie – podpowiadających, jak ich uniknąć i co robić, gdy mają miejsce:
Jak budować relacje w świecie technologii?
Kiedy rozpocząć przygodę dziecka z nowymi technologiami?
Jak ustalić zasady i chronić dziecko w świecie technologii?
Nastolatki w sieci. Dobre rodzicielskie praktyki.
Jak rozmawiać z nastolatkami o sieci?
Higiena cyfrowa. Jak o nią zadbać?
Jak zostać youtuberem/youtuberką? Maciej Sopyło rozmawia z Olą Bovską (wideo)

Badanie „Skąd Polacy i Polki czerpią informacje do podejmowania decyzji w sprawach lokalnych”.  Zrealizowane w ramach Grupy Do Spraw Wyzwań Cyfrowych zrealizowane w grudniu 2020 roku na panelu internetowym metodą CAWI (ankiety internetowe wypełniane samodzielnie przez respondentów i respondentki) pokazuje trendy w obszarze postrzegania spraw lokalnych i może być wskazówką, jak promować lokalne działania i jak radzić sobie z fake newsem i dezinformacją.

TEDx Warsaw: Jak nie bać się byłych więźniów (i więźniarek)? Zapis mojego wystąpienia na jednej z większych w Polsce konferencji o ideach wartych szerzenia. Opowiadam w nim o moich doświadczeniach pracy z więźniarkami i więźniami starając się pokazać, że praca z nimi to jedyna droga do tego, żeby się ich nie bać. I o tym, że oni też boją się wolności.

Materiały edukacyjne a prawo autorskie – na co uważać? oraz Tworzenie scenariuszy lekcji online. Krótkie materiały wideo przygotowane na zlecenie American Centre in Warsaw, będące odpowiedzią na potrzeby pandemii, ale przydatne także po niej.
Materiały edukacyjne a prawo autorskie – na co uważać?
Tworzenie scenariuszy lekcji online.

Jak uczyć prawa nie-prawników i nie-prawniczek? Materiał przygotowany na zlecenie Naczelnej Rady Adwokackiej, pokazujący, jak przebiegać może lekcja o prawach człowieka i prawie. Dla cierpliwych – materiał jest długi. Pierwsza część jest zapisem lekcji z uczniami i uczennicami prowadzonej przeze mnie i Marcina Grudnia. Druga – jej omówieniem z poziomu użytych metod.
Jak uczyć prawa nie-prawników? Część 1.
Jak uczuć prawa nie-prawników? Część 2

O prawach człowieka globalnie. Scenariusz zajęć stworzony wspólnie z Agnieszką Chmielecką w ramach projektu Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Porządkuje on podstawowe pojęcia praw człowieka i pokazuje ich praktyczny kontekst i znaczenie.

Maciej Sopyło

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.