Mój podręcznik z ORE: o wykorzystaniu zasobów sieci.

W jednym miejscu. Przystępnie. Praktycznie. Na ważne tematy. Tym kierowaliśmy się z Marcinem Grudniem podczas pracy nad podręcznikiem wydanym z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.

Znajdziecie w niej:

  • informacje o tym, co wiemy o zachowaniach dzieci i młodzieży w sieci.
  • kompedium wiedzy o prawie autorskim i wolnych licencjach.
  • najważniejsze informacje o tych zagrożenia w sieci, z którymi najcześciej przychodzi mierzyć się szkole: hejcie, mowie nienawiści, sekstingu, dezinformacji.

W podręczniku wyjaśniamy pojęcia opisujące świat internetu. Rozumienie ich ułatwia komunikację i pracę z młodzieżą, bywa też niezbędne, by dobrze wypełnić obowiązki nakładane na szkołę. Tak jest w przypadku hejtu i mowy nienawiści.

Rozróżnienie pojęć mowy nienawiści i hejtu jest bardzo istotne w życiu szkoły. Jeśli nauczyciele podejrzewają popełnienie przestępstwa motywowanego mową niena- wiści (np. wyzywanie innej osoby od czarnuchów), powinni zwrócić się do dyrektora szkoły, który formalnie składa zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, niezależnie od woli opiekunów prawnych uczniów. Jeśli zaś doszło do hejtu – zwykle do zniewagi (np. wulgarnego wyzywania się przez młodzież na korytarzu), obowiązkiem dyrektora jest powiadomienie opiekunów prawnych o możliwości wszczęcia postępo- wania z oskarżenia prywatnego. Prawo nie pozostawia tu swobody i procedura prawna nie zawsze idzie w parze z działaniami, które pedagodzy uznają za najlepsze dla dzieci i młodzieży, choć sytuacje szkolne bywają bardzo złożone.

Najbardziej praktyczną częścią publikacji są scenariusze zajęć. Podzieliliśmy się tymi, które wielokrotnie sprawdziły nam się w pracy na sali szkoleniowej – online i ofline. Wszystkie oparte są o cykl Kolba.

Publikację pobrać możecie bezpłatnie tutaj.

Na zdjęciu autorzy podręcznika Maciej Sopyło i Marcin Grudzień. Fot. Maciej Sopyło. Zdj. okładki Maciej Sopyło. Autor okładki: Wojciech Romerowicz.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top